Opóźniony lot
Opóźnienie lotu to jeden z największych i najczęściej występujących problemów podczas podróży lotniczej. Tego rodzaju sytuacje najczęściej zdarzają się podczas rejsów zakupionych u budżetowych przewoźników, takich jak Wizz Air czy Ryanair, jednak i ci luksusowi nie są w stanie zawsze uniknąć przesunięcia wylotu w czasie. W praktyce opóźnienia skutkują po stronie pasażerów nie tylko z niedogodnością wynikającą z konieczności długiego wyczekiwania na lotnisku, ale także mogą rodzić konsekwencje w postaci utraty części zaplanowanej wycieczki czy konieczności poniesienia dodatkowych kosztów. Jak w takim razie uzyskać odszkodowanie za tego rodzaju problemy?
Opóźnienie lotu – przyczyny
Do opóźnień w locie może dojść z bardzo wielu przyczyn, jednak co do zasady takie sytuacje dzieli się na dwie grupy: opóźnienia następujące z winy przewoźnika oraz opóźnienia powstałe wskutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności. Podział ten ma istotne znaczenie dla pasażerów, bowiem w przypadku problemów z lotem związanych z siłą wyższą możliwe jest, że przewoźnik nie będzie musiał wypłacić odszkodowania.
Zasadą jest jednak odpowiedzialność linii lotniczej i jeżeli przedsiębiorca chce uniknąć obowiązku wypłaty rekompensat, to jego obowiązkiem jest udowodnić, że do opóźnienia doszło całkowicie poza jego kontrolą. Czasami bowiem, pomimo iż problemy faktycznie wynikły z siły wyższej, to i tak na linii lotniczej będzie ciążyła odpowiedzialność – jeżeli przewoźnik nie udowodni, że podjął wszelkie dostosowane do sytuacji środki mające na celu zapobieżenie problemowi. Przykładami najbardziej typowych przyczyn opóźnienia klasyfikowanych jako “nadzwyczajne okoliczności” to złe warunki pogodowe, strajki, niepokoje społeczne np. wojna czy protesty.
Odszkodowanie za opóźniony lot
Aby dany przypadek opóźnienia kwalifikował się do uzyskania rekompensaty, spełnione muszą być pewne warunki. Przede wszystkim opóźnienie musi wynieść minimum 3 godziny względem faktycznego dotarcia do miejsca docelowego. Ponadto, jeżeli pasażer chce ubiegać się o odszkodowanie, musi mieć w posiadaniu kartę pokładową.
Możliwe do uzyskania odszkodowanie wynosi od 250,00 euro do 600,00 euro, a jego wysokość uzależniona jest od długości trasy opóźnionego lotu liczonej tzw. metodą po ortodromie. Oprócz zryczałtowanej rekompensaty, pasażerowie mogą żądać zwrotu dodatkowych kosztów poniesionych wskutek opóźnienia np. na wyżywienie, napoje, transport czy nocleg. Są to rzeczy, które, zgodnie z obowiązującym prawem, przewoźnik powinien nieodpłatnie poszkodowanym klientom zapewnić.
Więcej na temat odszkodowania dowiesz się z artykułu: https://skysupport.pl/odszkodowanie-za-opozniony-lot/
Reklamacja i postępowanie sądowe
Pierwszym krokiem, który należy podjąć celem uzyskania odszkodowania jest wysłanie reklamacji do przewoźnika, który operował lot. Można to zrobić za pomocą różnych metod np. pismem wysłanym na adres przedsiębiorcy, wiadomością mailową lub formularzem internetowym danej linii lotniczej. Pamiętaj, by do reklamacji załączyć odpowiednie dowody, w tym kartę pokładową, zdjęcia tablicy wylotów lub sms’y informujące o opóźnieniu czy też paragony potwierdzające poniesienie dodatkowych kosztów.
Termin przedawnienia roszczeń z tytułu wykonania umowy przewozu wynosi jeden rok i w tym czasie należy złożyć reklamację. Przewoźnik ma obowiązek udzielić na nią odpowiedzi w terminie 30 dni. Jeżeli stanowisko linii lotniczej nie jest dla Ciebie zadowalające, lub jeśli przewoźnik w ogóle nie ustosunkował się do skargi, wówczas możliwą i popularną droga jest wystosowanie pozwu przeciwko linii lotniczej. W tym celu warto jest nawiązać współpracę z kancelarią świadczącą usługi reprezentacji pasażerów lotniczych. Z ich pomocą dowiesz się jakie są szanse wygranej w Twoim przypadku, a jeżeli zdecydujesz się zlecić sprawę profesjonalnemu pełnomocnikowi, poprowadzi on wówczas Twój proces tak, abyś na żadnym etapie nie musiał się martwić całą procedurą odszkodowawcza.